MAKLUMAN / INFO SEMASA

 


INFO TERKINI.

TUAN/PUAN BOLEH MENUNTUT BAUCER BUKU ANAK-ANAK MELALUI PAUTAN DALAM LAMAN DELIMa ATAU MELALUI IKON BOOK CAPITAL DI BAWAH.


*********************************************

Assalamualaikum..

Ibu Bapa boleh mengemaskini maklumat anak-anak melalui pautan di bawah..

DAFTAR PENGGUNA © KERJASAMA BAHAGIAN PENGURUSAN MAKLUMAT, KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

Layari pautan portal

https://public.moe.gov.my

*******************************************************************

MOHON IBU BAPA MEMBERI GALAKAN SUPAYA ANAK-ANAK MEREKODKAN BAHAN BACAAN DALAM PAUTAN AINS YANG DISEDIAKAN DI SEBELAH KIRI LAMAN INI. TERIMA KASIH.

******************************************************************

KEPADA SEMUA PENGUNJUNG, AKTIVITI SK BERIS PANCHOR BOLEH DITONTON MELALUI SIARAN YOUTUBE CARIAN OCEAN TV PSS

**********************************************************

KEPADA MURID-MURID SK BERIS PANCHOR

SILA DAPATKAN KATA LALUAN ID DELIMA ANDA DARIPADA GURU KELAS ATAU GURU MAKMAL.

******************************************************


Tuesday

GURU MESTI PANDAI

Muhyiddin: Guru Perlu Sesuaikan Diri Dengan Perubahan
LONDON: Timbalan Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata di sini hari ini bahawa guru perlu menyesuaikan diri dengan perubahan bagi menggalas tanggungjawab baru dalam mengendalikan pembelajaran menggunakan teknologi dan dalam mengendalikan serta menilai teknologi.

Beliau berkata guru perlu serba boleh dalam bidang teknologi dan tidak menolak teknologi.

"Cabaran sebenar bukan sekadar penyediaan kemudahan teknologi tetapi aplikasi pedagogi teknologi," katanya dan menambah jika guru tidak menyesuaikan diri dengan perubahan, insentif yang banyak pun tidak akan dapat mengubah mereka.

"Mereka perlu mempunyai kehendak untuk perubahan dan mahu berubah," katanya semasa menyampaikan ucaptama pada Forum Pembelajaran dan Teknologi Dunia 2010 di sini.

Forum itu adalah yang terbesar yang menghimpunkan para menteri, pemimpin dan pembuat dasar pendidikan di dunia yang menumpukan pada pembangunan dan gabungan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pendidikan dan juga, khususnya dalam pembelajaran dan pengajaran dalam bilik darjah.

Mengenai penggunaan teknologi, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata guru perlu mengubah cara mereka berfikir.

"Daripada peringkat awal lagi, kami semua sedar bahawa penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran melibatkan lebih daripada sekadar menyediakan komputer dan perkakasan lain di sekolah dan bilik darjah.

"Kami berulang kali mengingatkan para guru kami yang mereka perlu memainkan peranan penting, jikapun bukan lebih kritikal, sebagai pembimbing. Mereka tidak lagi boleh menjadi hakim di atas pentas," katanya dan menurutnya guru perlu memikul tanggungjawab baru sebagai fasilitator pembelajaran.

Katanya guru juga diingatkan bahawa teknologi hanya berupa alat kerana interaksi dalam bilik darjah pada asasnya adalah berkaitan dengan emosi manusia yang boleh menjadi pelemah atau pendorong pembelajaran.

"Tiada teknologi yang dapat menggantikan seorang guru. Guru perlu terus menjalankan peranan utama mereka dalam menggalakkan dan mendorong pelajar untuk belajar, seiring dengan pelaksanaan ICT dalam pendidikan, dalam memupuk keyakinan pelajar untuk belajar dengan memanfaatkan teknologi," katanya.

Beliau berkata kemudiannya pedagogi kritikal ialah kebolehan guru dalam mengenal pasti saat kritikal bagi menggabungkan teknologi dalam pengajaran mereka kerana pemilihan aplikasi dan strategi yang betul akan memperluaskan lagi dimensi bilik darjah dan meningkatkan pengalaman pembelajaran pelajar.

Mengenai inisiatif latihan, katanya beliau bangga menyatakan bahawa Malaysia telah mencapai impak positif.

Katanya kajian oleh Kumpulan Komanwel British (BCG) pada 2008 dengan kerjasama Unit Perancang Ekonomi (EPU) mengenai MSC Malaysia, mendapati terdapat peningkatan daripada segi kreativiti dan keberkesanan dalam pengajaran dan pembelajaran, kadar celik ICT lebih tinggi di kalangan guru dan pelajar dan keberkesanan dalam pengurusan dan komunikasi di kalangan pemegang amanah juga meningkat.

Muhyiddin berkata impak daripada ICT juga telah membuka pintu kepada lebih banyak peluang kepada pendidik di Malaysia.

Katanya ICT berfungsi sebagai wadah dalam mengurangkan jurang digital antara sekolah, dan sebagai alat pengajaran dan pembelajaran yang menjadikan pembelajaran lebih menyeronokkan, relevan dan bermakna.

"ICT juga telah membawa dunia ke dalam bilik darjah dan meningkatkan kadar celik maklumat," katanya.

Katanya sistem pendidikan adalah tidak bernilai jika sekadar mengajar generasi muda bagaimana untuk hidup tetapi tidak mengajar mereka bagaimana untuk menjalani kehidupan dengan bermakna.

"Intipatinya, proses pendidikan merupakan satu transformasi dan ia perlu mampu mengubah cara berfikir dan memupuk hati nurani. Oleh itu dalam keghairahan kita untuk memperkenalkan teknologi, kita tidak harus melupakan dimensi pendidikan kemanusiaan," katanya.

"Kita perlu menjadikan pendidikan pertahanan terbaik dalam memberikan jaminan ekonomi, dalam melindungi kesihatan, membasmi kemiskinan, menyelamatkan nyawa dan memerangi kebuluran," katanya
.-
BERNAMA

No comments:

PENGUNJUNG SETIA

KEMBALI RUANG UTAMA